Skrivet av: Mr. G | 09 oktober 2009

Jag vill också ha Nobels fredspris!

Kära Nobels fredspriskommitté!

Det gläder mig att se att Nobels fredspriskommitté i år har utsett en person som verkligen gjort en stor insats för freden i världen. Att ha ”tänt ett framtidshopp med sina ansträningar för ett bättre samarbetsklimat i världen” är en synnerligen konkret och fin handling som kommer resultera i mycket färre dödsoffer i konflikterna runt om i världen. Viljan att vilja ha fred är ju dessutom en vilja som väldigt få människor i världen har.

Därför är det av yttersta vikt att vi belönar den i stort sett ende mannen på den här jorden som vill ha fred i världen. Krigen i Afghanistan och Irak som ju inte går så bra kan vi bortse ifrån tycker jag. Guantanamo-frågan är inte heller den löst. Men vad gör väl det? Obama, allas vår frälsare, vill ha ju faktiskt en förändring! Och att vilja ha en förändring är då rakt värt ett pris i min mening. Visst finns det ett gäng tråkmånsar där ut som tycker att man bör göra någonting konkret för freden. Visst finns det de som tycker att t.ex. den här Tsvangirai, som satt sitt eget liv på spel för att förbättra livet för Zimbabwes befolkning, borde ha priset istället. Tyvärr så inser de tråkmånsarna inte sanningen; att det inte är är lika coolt att göra någonting, som att vilja göra någonting. Återigen, det är ju tanken som räknas. Huruvida man sedan faktiskt uträttar någonting eller ej är högst sekundärt.

Jag skulle dock vilja säga er en till sak till innan jag avslutar mitt brev: Jag tänker också verkar för freden. Jag tänker också skriva några fina tal om hur jag vill förändra världen. Jag tänker också lova guld och gröna skogar och en bättre värld att leva i! Skulle jag därför kunna få Nobels fredspris jag med? Det är jag väl ändå värd? Jag menar, jag vill ju faktiskt ha en förändring i världen! Det är väl ändå vad jag säger, och inte vad jag gör, som räknas? Och om jag nu får det där priset, skulle ni kunna ge det till mig redan nästa år? Det vore ju synd om jag hann påbörja något projekt. Då skulle jag ju dels faktiskt behöva göra någonting konkret, och dels skulle jag ju faktiskt kunna misslyckas i min strävan att förändra världen genom mina vackra ord. Nämnde jag föresten att jag fick MVG på den där retorikkursen jag läste i gymnasiet? Det om något borde väl göra mig till en lämplig fredspristagare?!?

Med vänlig hälsning

Mr. G

P.S. Jag tänkte även bli en storslagen författare och skriva världens bästa bok. Därför borde jag ju få Nobels litteraturpris också. Skulle ni därför kunna vara vänliga och vidarebefordra detta brev till den svenska akademin? Helst tar jag emot litteraturpriset samtidigt som fredspriset. Då slipper jag närvara på två ceremonier och middagar. D.S.

Responses

  1. Det här var ärligt talat skytorsk.
    Med bottenupp & knänaböj
    firar vi, låt oss tala nynorsk,
    Obamas guleböj.

    Tolstoj var ingen Pippi Dyvråk,
    men Nårrge låge helst på Mars.
    Där kan de hålla på med nyspråk.
    Fredspriset är en fars.

  2. Jag vill ha Kemipriset för min matlagning lär vara ökänt.

  3. Det vore prisvärt, om Obama skulle tacka nej och deklarera att han förtjänar(de) inte Nobelpriset!
    It would be something more worthy – in a long run!

    Amerikanerna har fått smak och har tagit abonnemang på Nobelpriset!

    Och PRAGMATISKA *nordens vikingarna* sade:
    nu är det vårt tid att tjäna *KrigsHerren* – genom utdelningen av Nobelpriset!

  4. hmmmm… låt mig tänka ”YES WE CAN!!”


Kommentera

Kategorier

