Skrivet av: Gil John | 30 september 2009

Det högerextrema partiet

Idag hade jag en upplevelse som jag skulle önska var min första av det slaget.  Tyvärr är så inte fallet.

Under lunchen idag satt jag och ett antal andra och dsikuterade rätt så allmänna saker, inget speciellt. Sen kom vi in på området  politik och en jämförelse mellan Sverige och Finland. Döm av min förvåning när Moderaterna betecknades som högerextrema och Sverigedemokraterna som nazister.  Jag kan personligen sträcka mig så långt som att säga att SD är ett parti som definitivt har rasistiska tendenser. Men nazister? Nej. Det köper jag inte.

Beskrivningen av Moderaterna som ett extrem parti är också något oerhört främmande och väcker funderingen över vad som gör att dessa bilder av de svenska partierna lever kvar. Alla som har någon grad av logiskt tänkande är insatt i politiska frågor inser att Moderaterna inte är ett högerextremt parti, och så egentligen aldrig har varit. Jag antar att detta såklart beror på vilken utgångspunkt man har men en objektiv bedömning av den politiska höger-vänster-skalan i Sverige idag kan omöjligen placera Moderaterna som ett högerextremt parti.

För de allra flesta som hittar sin väg till den här bloggen så tror jag inte att detta kommer som någon nyhet. Men jag anser det fortfarande värt att reflektera över. Varför lever bilden av Moderaterna kvar? Är det endast mänsklig natur eller en lyckad svartmålning av Moderaterna? Eller är förklaringen så enkel som att detta är Sverige där vi oundvikligen kommer att stöta på indoktrinerade vänstersympatisörer var vi än vänder oss?

Kommentera

Kategorier

