Skrivet av: Gil John | 23 september 2009

Irving Kristol har gått ur tiden

Irving Kristol, som brukar benämnas som Neokonservatismens fader har gått ur tiden. Kristol själv la inget större värde i att bära den ”titeln” utan hävdade istället att han inte var ensam om att göra vandringen från vänster till höger. Kristol är en av mina personliga favoriter och en av anledningarna till att jag, om någon riktar en pistol mot mig och tvingar mig till att välja, betecknar mig själv som neokonservativ.

Neokonservatismen är mest känd för sin ”agressiva” utrikespolitik och det gigantiska värde man placerar i det demokratiska styrelseskicket. Men jag kommer att återkomma på ämnet senare. Tills vidare går det att läsa mer om Irving Kristol här. Jag rekommenderar också er att läsa ”The Neoconservative Persuasion” om ni vill ha en lite mer nyanserad bild av neokonservatismen än vad medierna ger.

Edit: Dick Erixon om Kristol.

Kommentera

Kategorier

